donderdag 25 maart 2010

Samen schouders onder stadsmarketing

De stadsmarketing in Gouda krijgt een nieuwe organisatievorm. Het college van Gouda heeft ingestemd met een voorstel voor een nieuwe structuur, met de bedoeling stadsmarketing daarmee op een hoger plan te tillen. In deze structuur werkt de gemeente nauw samen met het Platform Stadsmarketing. Dit platform bestaat naast de gemeente uit de Kamer van Koophandel, Raad van Handel, Industrie en Dienstverlening, de woningcorporaties Mozaïek Wonen en Woonpartners Midden Holland, de Samenwerkende Ondernemersverenigingen Gouda en de VVV. Ook wordt een stadsmarketeer aangesteld als aanjager en uitwerker van de voorstellen en besluiten van het platform. De gemeente Gouda houdt de regie over de stadsmarketing.

In oktober vorig jaar gaf de Stichting Marketing Gouda de gemeente het advies om na te denken over een nieuwe organisatiestructuur voor de stadsmarketing. Daarna is er een consultatieronde met de belangrijkste stakeholders in de stad gehouden. Uit deze ronde is dit voorstel voor een nieuwe organisatiestructuur gekomen. Wethouder Siebe Keulen: “Ik ben blij dat we nu een breed gedragen samenwerkingsmodel hebben. Alle partijen zijn overtuigd van nut en noodzaak van stadsmarketing. Onze mooie stad verdient het om regelmatig met haar positieve kanten in het nieuws te komen. Inwoners, ondernemers en bezoekers mogen weten én uitdragen dat het goed leven, wonen en werken is in Gouda. Het is belangrijk om tegenwicht te bieden aan de soms wat eenzijdige en negatieve berichtgeving over onze stad.” Deze visie wordt volledig gedeeld door de partners van de gemeente in het platform. Deze partners betuigden recentelijk met een advertentiecampagne in de Goudse kranten hun steun aan de gezamenlijke stadsmarketing.

De doelstelling van de nieuwe aanpak is er op gericht stadsmarketing als geheel, breder en op een strategisch niveau op te pakken. De nieuwe organisatiestructuur stimuleert de samenwerking tussen verschillende partijen in de stad en bevordert synergie. De stadsmarketeer is de verbindende schakel tussen die partijen

Persbericht gemeente Gouda

donderdag 18 maart 2010

Bom uit WO II gevonden in Spoorzone Gouda

In de Spoorzone in Gouda, langs de Burgemeester Jamessingel, is een 500-ponder-bom aangetroffen die daar in WO II is terecht gekomen. De bom ligt 7,5 meter onder de grond en is inmiddels weer met zand afgedekt. De ruiming van de bom wordt voorbereid en ondertussen wordt het gehele gebied onderzocht op de aanwezigheid van bommen. Er is geen gevaar voor omwonenden en de omgeving.

Het terrein wordt op dit moment bouwrijp gemaakt. Bij het bouwrijp maken hoort ook een bommenonderzoek. Dat wordt uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf. Uit een eerste scan van een deel van het gebied bleek dat er mogelijk bommen zouden kunnen zitten. Op basis van die scan is vandaag een locatie nader onderzocht en is duidelijk geworden dat het inderdaad om een 500-ponder-bom gaat. De bom is weer afgedekt met zand. De gemeente heeft opdracht gegeven om de ruiming van de bom voor te bereiden. Deze ruiming is noodzakelijk omdat er op deze locatie gebouwd en dus ook geheid moet worden. Een dergelijke ruiming vergt een zeer grondige voorbereiding, onder andere vanwege de nabijheid van het spoor. Ondertussen wordt de rest van het gebied ten oosten van het station gescand en zullen eventuele andere bommen in beeld worden gebracht. Dit onderzoek zal korter duren dan de voorbereiding van de ruiming. Naar verwachting zal binnen enkele weken duidelijk zijn of er zich nog meer bommen in het gebied bevinden.

De vindplaats van de bom wordt in de gaten gehouden door politie en stadstoezicht.De opslagplaats die zich op de vindplaats bevond wordt inmiddels naar elders verplaatst. De gemeente heeft op basis van de ervaringen met de Gouwebom (die achteraf een aardingspijp bleek) een draaiboek opgesteld, dat nu wordt gevolgd.

Persbericht gemeente Gouda

maandag 15 maart 2010

Samen armoede aanpakken

Deelname van financieel zwakkeren in de samenleving bevorderen, afspraken voor armoedebestrijding en het bieden van dienstverlening op maat aan diegenen die het nodig hebben. Dit zijn de kernafspraken die zeventien Goudse maatschappelijke organisaties en de gemeente op 18 maart in een convenant ondertekenen. Zij onderstrepen daarmee het belang van een intensieve samenwerking bij het bestrijden van armoede en sociale uitsluiting.

Armoedebeleid

Het convenant maakt deel uit van het uitvoeringsplan armoedebeleid 2009-2012 dat in 2009 door de gemeenteraad is vastgesteld. Om de doelen te bereiken, gaat Gouda extra inzetten op goede voorlichting zodat een grotere groep mensen in Gouda gebruik gaat maken van de inkomensondersteunende regelingen en hulpmogelijkheden. Er worden meer verbindingen gelegd en intensiever samengewerkt tussen maatschappelijke organisaties en dienstverleners. De cliënt staat daarbij centraal. Daarom zal er gewerkt gaan worden met één vaste casemanager voor cliënten die met blijvende armoede te maken hebben.

Maatschappelijke organisaties

De maatschappelijke organisaties die het convenant ondertekend hebben zijn: Factor-G, Federatie Brede School, GGD Hollands-Midden, Stichting Kwadraad, Leger des Heils Kompas/’t Veerhuijs, Stichting Goudse Senior Hulpdiensten, Raad van Kerken Gouda en omstreken, REAKT Straathoekwerk MH, Stek Jeugdhulp, Stichting Gouds Idee, Stichting MEE Midden-Holland, Stichting Leergeld, Vierstroom, Voedselbank, Woonpartners Midden-Holland, Mozaïek Wonen en ZOG Midden-Holland. Nieuwe convenantpartijen kunnen op ieder moment aansluiten.

Doel van armoedebeleid

Het doel is zoveel mogelijk mensen uit de armoede te halen en mee te laten doen in de samenleving. Dit is één van de speerpunten binnen het bestuursakkoord van de gemeente. “Minder armoede en minder sociale uitsluiting creëert voor iedereen een beter leefklimaat. Daarnaast draagt het zelfstandig kunnen meedoen aan de maatschappij bij aan de eigenwaarde van mensen. Werk blijft echter altijd de beste manier om uit de armoede te komen”, aldus wethouder Marion Suijker (Sociale Zaken).

Armoede in brede zin is een situatie waarin mensen zich bevinden waarbij - naast een tekort aan financiële middelen - ook sprake kan zijn van sociale uitsluiting en het ontbreken van een sociaal en economisch perspectief.

Persbericht gemeente Gouda

woensdag 10 maart 2010

Hans Ouwerkerk wordt informateur in Gouda

De fracties zijn vrijdagavond 5 maart bijeen gekomen op verzoek van de lijsttrekker (Marion Suijker) van de grootst gekozen partij (PvdA) tijdens de gemeenteraadsverkiezingen.

Het voorstel die avond om een externe informateur te benoemen, is door alle fracties omarmd. De informateur wordt drs. Hans Ouwerkerk.

Marion Suijker is verheugd dat hij in Gouda dit proces gaat begeleiden: "Hans Ouwerkerk is een oude rot in het vak, heeft jarenlange burgemeesterservaring en is een zwaargewicht. In 2006 heeft hij een soortgelijk proces in Zwolle gedaan. Ik heb er vertrouwen in dat ik goede adviezen krijg".

De informateur consulteert de partijen en legt zijn advies neer in een rapport. Dit advies moet een concreet antwoord geven op de vraag op welke wijze en met welke politieke partijen in Gouda kan worden gekomen tot een stabiel college dat in zijn samenstelling recht doet aan de verkiezingsuitslag en gelijktijdig kan rekenen op voldoende draagvlak in de Goudse samenleving en de raad.

De heer Ouwerkerk is gevraagd uiterlijk in de week van 22 maart zijn advies uit te brengen. Het rapport wordt vervolgens besproken met de diverse partijen en door de formateur (Marion Suijker) gehanteerd als basis voor de verdere collegevorming.

Persbericht Gemeente Gouda

zaterdag 6 maart 2010

Nieuwe aanpak schuldhulpverlening

De gemeente gaat zelf de aanmeldgesprekken met nieuwe cliënten houden. Ook gaat ze over op contractbasis voor schuldhulpverlening in plaats van de huidige subsidierelatie. Dit en meer volgt uit een onderzoek om de wachtlijsten structureel terug te dringen en te beperkten tot de wettelijke wachttijd van een maand.

De wachtlijst voor de schuldhulpverlening voor Gouwenaren was – mede door de financiële crisis – zo ver opgelopen, dat actie verreist was. Eerdere analyses van de problemen in de schuldhulpverlening leidden niet tot een structurele oplossing, waarna het college heeft besloten tot een onafhankelijk onderzoek. De gemeente wilde weten wat de oorzaken zijn van de wachtlijsten, welke de maatregelen de wachttijd kunnen terugdringen en wat de meest effectieve manier van hulpverlening is voor de gemeente Gouda. Het onderzoek naar de schuldhulpverlening in Gouda heeft zich gericht naar de wijze van hulpverlening bij het Budgetbureau Gouda van de Stichting Kwadraad en de wijze van regievoering bij de gemeente.
Conclusies onderzoek
De kwaliteit van de schuldhulpverlening bij het Budgetbureau van Kwadraad is goed, maar er moeten kwaliteitsslagen worden gemaakt bij de bedrijfsvoering. De gemeente Gouda moet daarentegen de regie meer in eigen handen nemen. De onderzoeker adviseert om op contractbasis te gaan werken op het gebied van schuldhulpverlening. Nu bestaat er een subsidierelatie tussen Kwadraad en de gemeente.

Van subsidie naar contract


De gemeente neemt de adviezen over de regie en contractbasis over. Wethouder Marion Suijker (Welzijn en Zorg): “Met contracten kunnen wij meer sturen op de prestaties, dat is met een subsidiebeschikking erg lastig gebleken”. Vanaf 1 januari 2011 wil de gemeente op het gebied van schuldhulpverlening alleen nog maar met contracten gaan werken waarbij je prestaties kunt afdwingen. Vanaf september 2010 starten daarom aanbestedingsprocedures voor de verschillende onderdelen in schuldhulpverlening.

Zelf aanmeldgesprekken voeren

Om de regie weer in handen te nemen, gaat de gemeente vanaf 1 september 2010 de eerste fase van de schuldhulpverlening weer terug in huis halen. De gemeente gaat zelf de aanmeldgesprekken houden met cliënten en hen aansluitend doorverwijzen naar de geschikte schuldhulpverlener. Het uitvoeren van de eerste fase binnen de schuldhulpverlening maakt de gemeente zelf verantwoordelijk voor de hoogte van de wachtlijst en wachttijd.

Wachttijd terug naar één maand

De gemeente hoopt met de nieuwe aanpak de wachttijd structureel terug te dringen naar 1 maand. Suijker: “Alle burgers van Gouda hebben recht op een goede schuldhulpverlening. Zij hebben het recht om binnen één maand geholpen te worden en met deze nieuwe aanpak kunnen we dit bereiken”.

Persbericht Gemeente Gouda

vrijdag 5 maart 2010

Schone buurt kan € 1.000 verdienen

Zaterdag 20 maart is de Landelijke Opschoondag. Ook Gouda doet hier aan mee. De gemeente roept bewoners, scholen, ondernemers en verenigingen op een schoonmaakactie in hun straat of buurt te organiseren. Elke actie die vóór 10 maart is aangemeld bij de gemeente verdient een bloembollenpakket met zomerbloeiers. Tevens dingt de actie mee naar een cheque van 1000 euro.

Wethouder Marco Kastelein:”Veel mensen ergeren zich aan de rommel in hun straat of buurt. De gemeente vindt het daarom belangrijk de stad zo schoon mogelijk te houden. Daarbij is de hulp van inwoners onontbeerlijk. Een gezamenlijke schoonmaakactie biedt veel mogelijkheden. Met een driedubbel resultaat: je leert andere buurtbewoners kennen, je krijgt een schone buurt én de buurt geniet deze zomer nog een keertje wanneer de bloembollen uitkomen. Ik ben benieuwd welke initiatieven er bij ons binnenkomen en zie er naar uit de cheque van € 1.000,= te overhandigen!“.

voorwaarden

Om voor de prijs in aanmerking te komen, moet de schoonmaakactie aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet deze met minimaal vijf personen in de week van 15 tot en met 20 maart uitgevoerd worden. Tevens moet de actie aangemeld zijn bij de gemeente. Dit kan per mail via goudaschoontop@gouda.nl of per post: ‘Gouda Schoont Op’, Postbus 1086, 2800 BB Gouda.
De aanmelding moet bestaan uit de datum en tijd van de activiteit, de naam van een contactpersoon, de naam van de straat/buurt/locatie en een omschrijving van wat er schoongemaakt wordt. Tevens moet vermeld worden hoeveel mensen er meedoen en verwacht de gemeente een raming van de onkosten.
De schoonmaakactiviteiten worden door de gemeente ondersteund met veiligheidshesjes, vuilprikkers en vuilniszakken. Ook worden de gemaakte onkosten tot maximaal € 400,= vergoed.

Cheque van 1.000 euro

Onder alle aangemelde acties wordt een straatcheque t.w.v. € 1.000,= verloot. Deze cheque kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor de aanschaf van leuk straatmeubilair, bloembakken, de huur van een springkussen bij een straatactiviteit/buurtfeest of andere goede bestemming die in gezamenlijk overleg wordt bedacht. Iedere aangemelde activiteit ontvangt in elk geval een bloembollenpakket voor de betreffende straat of buurt.

Na 20 maart

Schoonmaakinitiatieven die op een ander moment worden uitgevoerd, kunnen ook gebruik maken van een onkostenvergoeding tot maximaal € 400,=. Deze acties kunnen tot 1 december 2010 worden aangemeld bij goudaschoontop@gouda.nl. Na afloop van de actie moet een overzicht van de gemaakte kosten met (kassa)bonnen en een actiefoto naar de gemeente worden toegestuurd. Kijk voor meer informatie op www.gouda.nl/goudaschoontop.

Persbericht Gemeente Gouda, 4 maart 2010

dinsdag 2 maart 2010

Goudse scholieren in debat

“Best debatterende school van Gouda”. Dat is de titel waar debatteams van vier Goudse scholen, het Coornhert Gymnasium, het Driestar College, CGS De Goudse Waarden en GSG Leo Vroman op 5 maart om strijden. Een vakkundige jury bestaande uit wethouder Siebe Keulen (gemeente Gouda), Gerard Schotanus (gemeenteraadslid Gouda) en leerlingen van deelnemende scholen bepaalt welk team met deze titel en een mooie wisselbeker naar huis gaat.

Elke school wordt vertegenwoordigd door een team van zeven debaters. Van tevoren hebben deze teams een aantal stellingen voorbereid. De debatten vinden plaats volgens de “op weg naar het Lagerhuis” formule. Dit betekent dat iedere ronde bestaat uit drie debatten: een debat met vaste rollen, een één op één debat en tenslotte en debat met losse rollen.

Tijdens het juryberaad houden de debatteams een nog ballondebat. Dit is een ludiek debat, waarin vier ballonvaarders om de beurt beargumenteren waarom zij als enige in een “lekkende” ballon mogen blijven en waarom er drie uit moeten.

Programma scholierendebat: 05 maart 2010


13:00: uur zaal open

13:30 - 13.35 uur Welkom

13:45 - 14:15 uur Debatronde 1

14:15 - 14:45 uur Debatronde 2

14:45 - 15:15 uur Pauze

15:15 - 15:45 uur Debatronde 3

15:45 - 16:15 uur Finale

16:15 - 16:35 uur Ballondebat

16:40- 16:50 uur Prijsuitreiking en afsluiting

Organisatie

De organisatie van het scholierendebat ligt dit jaar bij de winnaar van vorig jaar het Driestar College. Dit doen zij in samenwerking met de gemeente Gouda. Leerlingen van het Driestar College zorgen voor de presentatie tijdens het debat. De gespreksleiders zijn Arno Gregorian en Thomas Beerthuis namens de Goudse Jeugdraad.

Persbericht Gemeente Gouda, 2 maart 2010