donderdag 9 april 2015

Nachtburgemeester in Gouda

Onlangs is op initiatief van Maurits Tompot, koster van de St.-Janskerk, Irene Klein Haneveld, eigenaar van Bijbelshop Shop, benoemd tot nachtburgemeester. De reacties op haar "benoeming" waren divers en haar opmerking dat ze nooit uitging deed ook wat stof opwaaien.
Irene wil haar heel eigen invulling gaan geven aan het Nachtburgemeester zijn en ik plaats integraal haar toespraak na haar benoeming:

"Maurits Tompot, de koster van de St. Jan benaderde mij kortgeleden of ik het zag zitten om Nachtburgemeester van Gouda te worden. Eerlijk gezegd was mijn eerste reactie er een van verbazing. Maar na er een nacht goed over geslapen te hebben zag ik de kansen, uitdagingen en mogelijkheden. Een lichtje in het donker zijn, dat wil ik altijd wel. Gouda heb ik veel mee. Het uitgaansleven minder, maar wel met de concerten die we al jaren organiseren. Het ambt van Nachtburgemeester kent geen voorwaarden en is vooral niet serieus en met een knipoog bedoeld. Het blijkt ook dat diverse steden er andere invullingen aan geven. Hoe dan ook, ik heb ja gezegd. Voor sommige mensen uit het Goudse nachtleven was de verbazing natuurlijk groot, zeker toen de krant een kop had dat ik nooit uitging. Begrijpelijk en ook grappig. Hieronder mijn maidenspeech, oftewel mijn debuutrede, bij mijn ‘aanstelling’ als nachtburgemeester in de St. Jan tijdens Earth Hour nadat ik van dde kinderburgemeester van Gouda de ambtsketting had omgekregen.
toespraak nachtburgemeester
Hier sta ik dan de eerste nachtburgemeester van Gouda. Ik heb mijn nachtwachtoutfit maar aangedaan en mijn eigen ambtsketen moeten kopen. Ik begreep dat de vorige kandidaat bij Maurits had gevraagd om een salaris en een kantoor.

Ik ben dan weliswaar niet de eerste vrouwelijke nachtburgemeester zoals Maurits mij wilde doen geloven, maar ik ben  wel de eerste vrouwelijke nachtburgemeester die nooit uitgaat. Tenminste zo stond het met een kop in de krant. Maar kijk mij nou hier zijn……
En ja, ze vergaten erbij te zeggen dat ik in de loop der jaren meer dan 200 concerten in Gouda heb mogen organiseren en dat nog steeds doe met GouweGospel. En wat te denken van 11 ongesubsidieerde MarktAkties waar duizenden mensen op af kwamen omdat de grootste namen in de Gospelmuziek er optraden. Ooit begonnen op uitdrukkelijk verzoek van de toenmalige officiële Goudse Burgemeester. 
Dus wat dat betreft zou ik een beste kandidaat zijn als Nachtburgemeester. De horeca-eigenaren van de stad wisten dat natuurlijk niet en hebben terecht hun vraagtekens. Ik hoef hun belangen niet te behartigen, want dat kunnen ze best zelf. 
De functie van nachtburgemeester is een onofficieel ambt en er bestaan geen voorwaarden voor aanstelling en de taken zijn vooral niet serieus en met een knipoog. Nou daar hou ik van! Met een serieuze knipoog wil ik nachtburgemeester van Gouda zijn.
Ik hou namelijk heel veel van deze stad! Gouda is prachtig en ook de inwoners van Gouda zijn geweldig. Het enige nadeel aan Gouwenaren is, dat ze vaak zelf niet weten wat een prachtige stad we hebben en hoeveel moois hier gebeurt. Ze houden van klagen en dat is wel eens jammer. Maar je went er aan en achter dat klagen zitten vaak hele aardige mensen.
Ik hou van muziek, van mensen, van Gouda, maar het allermeeste hou ik van God en daar maak ik eigenlijk nooit een geheim van. Dat zou ook niet kunnen want als je bij Bijbelshop Samma werkt zou het wel heel raar zijn als je niks met God hebt. Ik word er dus vaak op aangesproken en ook op aangekeken. Dat mag! En ik hoop dat ze in mij en aan mij een stukje mogen zien van de geweldige God die in mij woont. Een God die niet naar deze aarde kwam om te oordelen, maar om de mensen te redden. Ik hou van die God.
Die God heeft me ook geleerd dat ik een lichtje in de duisternis mag zijn. Ik weet niet of dat ook geldt voor Earth Hour, maar de rest van het jaar wil ik in deze stad graag een lichtje zijn voor mensen die ’s nachts wakker liggen van wat dan ook. Mensen kunnen vol zitten met zorgen en angsten. 
 Ik kan die zorgen niet zomaar wegnemen, maar ik hoop wel een glimlach op het gezicht van mensen te toveren overdag. Niet door in het zwart te gaan, maar door een beetje kleur te brengen in deze stad. Soms letterlijk, kom maar kijken op de Turfmarkt. Ik zie zoveel blije mensen daar voorbij lopen. 
En kleur is alleen maar zichtbaar als er licht op schijnt. Dat lichtje in het donker wil ik ook graag zijn.
Als christenen zijn we nog wel eens geneigd om ons licht zo fel te laten schijnen dat we er mensen juist door verblinden en het ze zeer doet aan de ogen. Maar een heleboel kleine sfeerlichtjes maakt dat het veel warmer en gezelliger is en  mensen met elkaar in gesprek gaan, ook over de diepere dingen van het leven. 
Wie weet, kan ik dan hier en daar maken dat iemand weer rustig kan slapen in de nacht. Want laten we wel wezen, daar is de nacht toch eigenlijk voor bedoeld. Maar dat kan ik niet alleen, dat kunnen we alleen samen. 
Daarom werk ik graag samen met de mensen in het Doe Platform van de binnenstadsondernemers. Wat hebben we met elkaar veel leuke vrolijkheid en lichtjes verspreid. Maar ook in samenwerking met kerken, de Bredeschool, ondernemers en horeca. Samenwerken om samen deze stad wat vrolijker en lichter te maken.
Of je nu christen bent, óf moslim of helemaal niets gelooft, ’s nachts slaapt, of s nachts uitgaat, liefst in het zwart of liefst in kleur gekleed gaat, of…… noem maar op…., samen zijn we deze stad. En als uw eerste nachtburgemeester wil ik daar over waken. Vandaar mijn nachtwachtkostuum. 
Zoals in dat lied staat dat Elise Mannah speciaal voor Gouda heeft geschreven voor het lichtdragersevenement.
Wij dragen het licht
Wij maken de stad
Gouda zijn wij!
Dankuwel."

Geen opmerkingen: