dinsdag 20 mei 2014

Maaike Hoonhout ontwerpt Goudse Welkomstmuur


Het was even trending topic in twitterend Gouda: de verkiezing rond de nieuwe Welkomstmuur van Gouda. Drie ontwerpen voor dit grootste kunstwerk van Gouda werden genomineerd door het Platform Stadsmarketing: die van Maaike Hoonhout, Fuad Memic en Erik Spee. Inwoners van Gouda konden via een online verkiezing stemmen op het definitieve ontwerp. De verkiezing bracht ruim 1500 Gouwenaren op de been. En de overtuigende winnaar is: Maaike Hoonhout.

“Wow, ik ben hier enorm blij mee”, aldus een eerste reactie van Maaike. Zij krijgt nu vier weken de tijd om haar ontwerp verder uit te werken. De winnares krijgt een beloning van € 1.000,- en naamsbekendheid. Zo kan zij haar naam op het doek vermelden. De Welkomstmuur wordt in juli tijdens een feestelijke opening onthuld.


Maaike Hoonhout is fotografe en grafisch ontwerpster in Gouda. Zij zegt over haar ontwerp: “Ik ben een verzamelaar van ‘plaatjes’ en maak dagelijks foto’s van mijn omgeving. Gouda, mijn stad, is met duizenden plaatjes vertegenwoordigd in mijn verzameling. De Welkomstmuur heb ik benaderd als een grote analoge ‘photowall’ waar mijn ‘GOUDA-album’ op is geplaatst. Het album is gerangschikt op kleur, waardoor het resultaat oogt als één geheel, maar het is niet in één blik te vangen. De passant zal keer op keer iets nieuws ontdekken. Voor de Gouwenaar zal het een herkenning zijn: Welkom thuis! Voor de bezoeker een uitnodiging om Gouda te komen bekijken: Welkom in Gouda.”

Welkom in Gouda
De muur, die ter beschikking wordt gesteld door Bunnik’s Vemen, ligt langs het spoor bij station Gouda. Op dit station stappen dagelijks zo’n 20.000 mensen in en uit. Het ontwerp van Maaike Hoonhout wordt afgedrukt op zeven doeken met een totale breedte van maar liefst 63 meter. De doeken worden in een frame aan de muur gehangen, en zullen ’s avonds worden verlicht. Met dit grootse kunstwerk wil Gouda bezoekers direct bij binnenkomst welkom heten en laten kennismaken met de stad.


Persbericht gemeente Gouda

Geen opmerkingen: