maandag 22 september 2008

Groen licht voor Vredebest

GOUDA - De bouw van het winkelcentrum aan de zuidkant van het NS-station gaat door.
B en w stemmen in met het idee van projectontwikkelaar Multi Vastgoed, inclusief de bouw van een voetgangersbrug over het Kleiwegplein. Officieel gaat het nog om een intentieovereenkomst. Die moet het komende jaar leiden tot een uitvoerbaar plan
.

B en w hebben Multi Vastgoed alvast enkele randvoorwaarden meegegeven. Zo dient de projectontwikkelaar bij de nieuwbouw aan de kant van de Spoorstraat rekening te houden met de wens van de gemeente in de toekomst de spoortunnel te verbreden.

Het winkelcentrum krijgt een omvang van maximaal 18.000 vierkante meter. Dat biedt, zeggen b en w, voldoende mogelijkheden voor bedrijven die nu in de binnenstad tegen beperkingen aanlopen voor wat betreft de grootte van hun zaak. Hoeveel ruimte er precies komt voor winkels wordt later in samenspraak tussen de gemeente en Multi Vastgoed vastgesteld.

Het idee voor een nieuwe ontwikkeling voor het gebied Vredebest/Spoorstraat is al tien jaar oud, maar kwam afgelopen zomer in een stroomversnelling. Multi Vastgoed bracht een globale opzet naar buiten en bleek al in het bezit te zijn van een groot aantal panden in het gebied. Van de bebouwing blijft alleen de kerk van de gereformeerde gemeente behouden.

Voor Gouda komt het plan als geroepen. De stad heeft nu geen grote winkelruimten beschikbaar die voldoen aan de wensen van (landelijke) winkelketens. De gemeente praat al met bedrijven om hun wensen te inventariseren. Door de nieuwbouw ontstaat een goede verbinding tussen station en centrum.

Onderdeel van het plan is een luchtbrug die het nieuwe winkelcentrum verbindt met de Kleiweg. Het publiek hoeft straks niet meer het drukke Kleiwegplein over te steken. Volgens Multi Vastgoed gaat het om een spectaculair ontwerp. De brug zal een essentieel onderdeel vormen van het plan. Zonder een directe en hoogwaardige verbinding tussen de Kleiweg en het nieuwe winkelcentrum zou het laatste aan aantrekkingskracht inboeten, aldus de projectontwikkelaar.

Dat past helemaal in de visie van Gouda op het centrum. In 1998 heeft architect Pi de Bruijn, die het eerste idee lanceerde, al opgemerkt dat het nieuwe Vredebest de treinreiziger als het ware richting historisch stadscentrum moet zuigen. Want, dat was een van de uitgangspunten in het plan van De Bruijn: het noordelijke stadsdeel moet als het ware aan de oude binnenstad worden ‘geniet’.

AD, 22 september 2008

Geen opmerkingen: