maandag 22 september 2008

'Wij zijn absoluut de baas op straat'

GOUDA - De Goudse burgemeester Wim Cornelis wil het best toegeven: hij heeft de afgelopen dagen door alle aandacht voor de stad 'niet zo gek veel' geslapen. Maar hij wil blijven uitleggen dat het in Oosterwei een stuk beter gaat.

Burgemeester Cornelis van Gouda: slapeloze nachten door commotie rond Oosterwei. De ophef over de situatie in de wijk werd vrijdag door De Telegraaf nieuw leven ingeblazen, toen een journalist van die krant en een camerateam van Een Vandaag door boze jongeren werden weggejaagd. ,,Ik stoor me aan het beeld dat nu ontstaan is. De suggestie dat de reljeugd de baas op straat is, is op z'n zachtst gezegd onjuist. Wij zijn absoluut de baas.'' Het opstootje deed zich al woensdag voor. Diezelfde avond heeft Cornelis Marokkaanse bewoners toegesproken tijdens een moskee-bijeenkomst in sporthal De Springers. Later heeft hij een deel van de jeugd die betrokken was bij het opstootje zelf apart toegesproken. ,,Velen van hen waren gefrustreerd over het beeld dat in de media werd geschetst. Een veelgehoorde klacht was dat ze hun verhaal hebben verteld tegenover de camera's van de nieuwszenders, maar dat er uiteindelijk niets van terug te zien was. Ze wilden dat ook hun verhaal beter in beeld kwam. Ik ben tegen de jongeren duidelijk geweest: geweld, tegen wie dan ook, kan niet door de beugel en wordt bestraft. En ik heb ze voorgehouden dat een agressieve houding tegen journalisten en camera's averechts werkt.''Cornelis heeft er vertrouwen in dat door die bijeenkomsten de angel deels is weggenomen. ,,Ik vind dat we adequaat hebben gereageerd op de onrust. Het is nu weer rustig in Oosterwei, heb ik begrepen van politie en jongerenwerkers.''De ophef over de wijk begon een week geleden, toen busbedrijf Connexxion besloot om niet meer met bus 3 door de wijk te rijden. Cornelis betreurt dat het gebrek aan communicatie over die maatregel zo veel gevolgen heeft gehad. ,,Het zet een proces in beweging waar je helemaal geen controle meer over hebt. Het nieuws gaat met je op de loop. Maar ik kan en wil er niet voor weglopen. Uiteindelijk moet ik toch duidelijk maken dat het in Oosterwei de laatste anderhalf jaar juist de goede kant op gaat. Waarmee ik niets wil afdoen aan de serieuze oorzaak van de maatregel van Connexxion: de beroving van een buschauffeur. Dat is onacceptabel. Daarom willen we samen met Connexxion die problemen beter aanpakken. Gelukkig rijden de bussen sinds donderdag weer normaal door de wijk. Dat vind ik een goed gebaar van de chauffeurs. Ik heb ze daarvoor bedankt met een bloemetje, maar ik wil graag zo snel mogelijk met hen om de tafel om over hun kijk op de problemen te praten.''Toch denkt Cornelis niet dat het gemeentelijk beleid in en over de wijk veranderd moet worden. ,,Het resultaat van de moeite die we hebben gedaan om de overlastgevende jongeren in kaart te brengen en op het rechte pad te houden, is duidelijk. We hebben van de ongeveer honderd jongeren in de wijk er zeventig richting scholing en werk gekregen. Daarbij worden ook de ouders actief betrokken. Ouders die welwillend zijn, maar de mogelijkhedenom hun kinderen goed op te voeden ontberen, geven we opvoedondersteuning. Er is ook een groep ouders die het geen donder interesseert. Die kinderen pakken we hard aan, en de ouders betrekken we daarbij. Goedschiks of kwaadschiks. Het is een aanpak die nu al vruchten afwerpt: de criminaliteitscijfers in de wijk zijn flink gedaald. Cornelis erkent dat de irritatie in de wijk over een groepje jonge Marokkanen de laatste weken weer toeneemt. ,,Het ging eigenlijk zo goed voor de zomer, dat we de mobiele camera bij het winkelcentrum maar hebben weggehaald. Maar sindsdien is de overlast weer toegenomen. Ik zal dan ook in het driehoeksoverleg met politie en Openbaar Ministerie voorstellen die voorlopig weer terug te hangen. Maar camera's of niet, een wijk 100 procent veilig krijgen lukt nergens, weet Cornelis. ,,Voorvallen zullen er altijd zijn. ''

Geen opmerkingen: