woensdag 22 juli 2009

Jan van Dijk uit politiek

Het Goudse raadslid Van Dijk verlaat volgend jaar de politiek.

Hij is dan meer dan een halve eeuw politiek actief geweest. Hij zat lange tijd voor de VVD in de gemeenteraad en na een conflict binnen de partij eerst als lid van een onafhankelijke fractie en de afgelopen paar jaar als lid van Gouda's 50+ partij.

,,Naast mijn studie en werk heb ik vanaf de Hongaarse Opstand (1956 ) mij onafgebroken ingezet voor de democratie als politiek bestuurder op landelijk, provinciaal, regionaal en plaatselijk niveau. Daarnaast ben ik dertien maal tot volksvertegenwoordiger gekozen: zeven maal (28 jaar) als lid van de gemeenteraad en zes maal (25 jaar ) als lid van Provinciale Staten.''

De geboren en getogen Gouwenaar Jan van Dijk is ook nog een aantal jaren fractievoorzitter en vier jaar lid van het dagelijks bestuur van het Intergemeentelijk Samenwerkingsorgaan Midden-Holland geweest. ,,En heb ik ook nog een jaar wethouder van Gouda mogen zijn.'' Hij begon zijn politieke carrière in 1956 als lid (tien jaar lang) van de jeugdgemeenteraad. Volgend jaar hoopt Van Dijk 72 jaar te worden. ,,Ik ben van mening dat na de vele intensieve jaren in de politiek, het nu wel voldoende is.'' En dus stelt hij zich bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart volgend jaar niet herkiesbaar. ,,Ook een willekeurige, niet direct verkiesbare plaats op de lijst wens ik niet. Vanuit mijn democratisch politieke visie ben ik van mening dat als iemand met voorkeurstemmen toch gekozen wordt, dat men dan ook de door de kiezers gewenste plaats behoort in te nemen. Ik ben uit eigen vrije wil aan een politieke carrière begonnen en ik wil ook uit eigen vrije wil deze mooie periode zelf beëindigen..''

Bron: AD, 22 juli 2009

Geen opmerkingen: