zaterdag 6 maart 2010

Nieuwe aanpak schuldhulpverlening

De gemeente gaat zelf de aanmeldgesprekken met nieuwe cliënten houden. Ook gaat ze over op contractbasis voor schuldhulpverlening in plaats van de huidige subsidierelatie. Dit en meer volgt uit een onderzoek om de wachtlijsten structureel terug te dringen en te beperkten tot de wettelijke wachttijd van een maand.

De wachtlijst voor de schuldhulpverlening voor Gouwenaren was – mede door de financiële crisis – zo ver opgelopen, dat actie verreist was. Eerdere analyses van de problemen in de schuldhulpverlening leidden niet tot een structurele oplossing, waarna het college heeft besloten tot een onafhankelijk onderzoek. De gemeente wilde weten wat de oorzaken zijn van de wachtlijsten, welke de maatregelen de wachttijd kunnen terugdringen en wat de meest effectieve manier van hulpverlening is voor de gemeente Gouda. Het onderzoek naar de schuldhulpverlening in Gouda heeft zich gericht naar de wijze van hulpverlening bij het Budgetbureau Gouda van de Stichting Kwadraad en de wijze van regievoering bij de gemeente.
Conclusies onderzoek
De kwaliteit van de schuldhulpverlening bij het Budgetbureau van Kwadraad is goed, maar er moeten kwaliteitsslagen worden gemaakt bij de bedrijfsvoering. De gemeente Gouda moet daarentegen de regie meer in eigen handen nemen. De onderzoeker adviseert om op contractbasis te gaan werken op het gebied van schuldhulpverlening. Nu bestaat er een subsidierelatie tussen Kwadraad en de gemeente.

Van subsidie naar contract


De gemeente neemt de adviezen over de regie en contractbasis over. Wethouder Marion Suijker (Welzijn en Zorg): “Met contracten kunnen wij meer sturen op de prestaties, dat is met een subsidiebeschikking erg lastig gebleken”. Vanaf 1 januari 2011 wil de gemeente op het gebied van schuldhulpverlening alleen nog maar met contracten gaan werken waarbij je prestaties kunt afdwingen. Vanaf september 2010 starten daarom aanbestedingsprocedures voor de verschillende onderdelen in schuldhulpverlening.

Zelf aanmeldgesprekken voeren

Om de regie weer in handen te nemen, gaat de gemeente vanaf 1 september 2010 de eerste fase van de schuldhulpverlening weer terug in huis halen. De gemeente gaat zelf de aanmeldgesprekken houden met cliënten en hen aansluitend doorverwijzen naar de geschikte schuldhulpverlener. Het uitvoeren van de eerste fase binnen de schuldhulpverlening maakt de gemeente zelf verantwoordelijk voor de hoogte van de wachtlijst en wachttijd.

Wachttijd terug naar één maand

De gemeente hoopt met de nieuwe aanpak de wachttijd structureel terug te dringen naar 1 maand. Suijker: “Alle burgers van Gouda hebben recht op een goede schuldhulpverlening. Zij hebben het recht om binnen één maand geholpen te worden en met deze nieuwe aanpak kunnen we dit bereiken”.

Persbericht Gemeente Gouda

Geen opmerkingen: