Een bomvolle zaal. Hoofden vol ideeën. En een leeg stadhuis om alle hoeken en gaten te bezichtigen. Dat was de setting gisterenavond op de informatieavond over de verhuur van het stadhuis. Meer dan 50 geïnteresseerden uit educatie, horeca, vastgoed, kantoren, maatschappelijke organisaties, cultuurhistorie en de kunstwereld hebben gehoord hoe hun plan kan leiden tot huur van het stadhuis.
Het traject is als volgt: voor 10 april moeten de plannen worden ingediend. Kort daarop volgt een presentatie van de plannen voor een deskundige jury. Deze jury selecteert drie plannen die het meest haalbaar én het meest wenselijk zijn. Deze plannen moeten verder worden uitgewerkt tot een ondernemingsplan.
Besluitvorming
Medio juni ontvangt de gemeente deze drie plannen en neemt de jury eind juni een besluit over welk plan het beste is voor het stadhuis én voor de stad. Het beste plan gaat naar het college en de gemeenteraad voor officiële besluitvorming over de nieuwe functie van het stadhuis. Na onderhandeling en eventuele aanpassingen van het gebouw is het streven dat de huurder begin volgend jaar zijn deuren opent.
Criteria
De gemeente heeft een aantal eisen voor het stadhuis. Zo moet trouwen altijd mogelijk blijven en ook moeten representatieve activiteiten door kunnen gaan, zoals kaarsjesavond. Bij het beoordelen van de plannen let de jury op toegankelijkheid voor publiek, de meerwaarde voor het stadhuis en voor de stad, op of passend bij bestaande voorzieningen in Gouda, inpassing binnen de cultuurhistorische waarden, de uitvoerbaarheid, de seizoensbreedte, de investeringsbereidheid en ervaring met (cultureel/ maatschappelijk) ondernemen.
Jury
· De jury is zorgvuldig samengesteld uit betrokken deskundigen. Ieder met hun eigen expertise over herbestemming, financiering en verschillende functies van een vergelijkbaar gebouw. De jury bestaat uit:
· Daphne Bergman (juryvoorzitter): wethouder gemeente Gouda
· Peter de Klerk: directievoorzitter van Mozaïek Wonen
· Rob van Willigen: directeur bedrijven ABN AMRO Gouda
· Nico Voogt: bestuurder Kamer van Koophandel Rotterdam
· Bram Huibers: retailspecialist, oud-directeur Retailnet
· Floris de Gelder: specialist culturele publieksattracties, oud-directeur Museum van Speelklok tot Pierement en oud-cultuurwethouder Utrecht
· Petra Venenkamp: horeca- en gastvrijheidsspecialist, eigenaar Concreet Advies
· Jan Dröge: cultureel erfgoed specialist, directeur Dröge Bureau voor Bouwhistorie
Persbericht gemeente Gouda
Geen opmerkingen:
Een reactie posten