Gouda scoort net als vorig jaar opnieuw goed bij het uitvoeren van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dit blijkt uit een vergelijking van het Goudse beleid met dat van andere gemeenten en uit een klanttevredenheidsonderzoek. Gouda scoort met een 7,3 aanzienlijk hoger dan het gemiddelde.
De gemeente Gouda laat jaarlijks onderzoeken of Gouwenaars tevreden zijn over de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Daarnaast neemt Gouda deel aan de benchmark Wmo, die inzicht geeft in de beleving van het Goudse Wmo-beleid in vergelijking met andere gemeenten In totaal hebben 101 gemeenten aan de benchmark deelgenomen.
Benchmark
De benchmark Wmo onderzoekt alle delen van de Wmo, te weten beleidsparticipatie, leefbaarheid & sociale samenhang, jeugd, toegang & oplossing voor Wmo-ondersteuningsvragen, mantelzorg, vrijwilligerswerk, wonen, zorg & toegankelijkheid en opvang. Elk deel krijgt een eigen score.
Beleidsparticipatie
Gouda scoort met een 7,4 hoog op beleidsparticipatie, onder andere omdat de Wmo-raad een brede vertegenwoordiging van doelgroepen heeft.
Leefbaarheid en sociale samenhang
Op dit prestatieveld schoort Gouda wat lager met een 6,8. De leefbaarheid zit net iets onder het gemiddelde; het is met name de veiligheidsbeleving die achter blijft. Deze score is vergelijkbaar met voorgaande jaren.
Jeugd
Gouda scoort op dit prestatieveld iets boven het gemiddelde met een 7,5. Verbeteringen op het beleid, zoals een proactieve aanpak van Bureau Leerlingzaken hebben ertoe geleid dat het aantal verzuimmeldingen van leerplichtige leerlingen in Gouda is gedaald.
Toegangen en oplossing voor Wmo-ondersteuningsvragen
Op dit prestatieveld scoort Gouda het hoogst met een 7,9, wat ruim boven het gemiddelde (7,0) ligt.
Gouda biedt veel cliƫntondersteuning en er zijn kwaliteitsafspraken met uitvoerders. De gemeente heeft de hulp bij het huishouden afgestemd met zorgfuncties in het kader van de AWBZ.
Mantelzorg
Voor mantelzorg scoort Gouda met 7,8 dit jaar ook weer 10% boven de gemiddelde scores. Het gaat daarbij om de rol van het steunpunt (Palet Welzijn), de ondersteuning van mantelzorgers, het zicht op het gebruik van de ondersteuning en het zicht op het bereik van mantelzorgers. Uit het onderzoek blijkt dat niet altijd bekend is of er voldoende
respijtzorgvoorzieningen zijn. Overigens is dit bij veel van de gemeenten niet bekend. Komend jaar gebruikt de gemeente om uit te zoeken of vraag en aanbod van respijtzorgvoorzieningen op elkaar aansluit.
Vrijwilligerswerk
De score voor vrijwilligerswerk is 6,8. Dat is iets lager dan vorig jaar, maar nog steeds ruim boven het benchmarkgemiddelde (5,6). Er wordt veel ondersteuning aan vrijwilligers geboden, zoals deskundigheidsbevordering. Daarnaast scoort Gouda hoger dan gemiddeld als het gaat om de rol van vrijwilligers bij de totstandkoming van een nieuwe visie dan wel een integraal vrijwilligersbeleid.
Wonen, zorg en toegankelijkheid
Gouda scoort met 6,8 ook hier weer boven het gemiddelde (5,7) Er is een groot aanbod van algemene voorzieningen, er is beleid op het terrein van levensloopbestendig bouwen en er zijn afspraken over de fysieke toegankelijkheid van de openbare ruimte.
Opvang
De gemeente Gouda is een ‘centrumgemeente’ en heeft daarmee meer verantwoordelijkheden dan een ‘regiogemeente’. Maar elke gemeente heeft een eigen verantwoordelijkheid voor (collectieve) preventie, toeleiding en nazorg. Gouda scoort met een 7.0 boven het gemiddelde (6,6). De inzet op vrouwenopvang en huiselijk geweld is goed; er is nog wel verbetering mogelijk op de beschikbaarheid van plaatsen voor maatschappelijke opvang in de regio.
Tevredenheidsonderzoek
Onder alle cliƫnten die de gemeente in 2012 heeft benaderd met een vraag en/of een aanvraag voor een Wmo-voorziening, is een tevredenheidsonderzoek gedaan. Zij hebben vragen gekregen over het contact, waarbij ook gevraagd is wat voor oplossing hen geadviseerd is en wat hun tevredenheid daarover is. Daarnaast hebben zij onder meer vragen beantwoord over de aanvraagprocedure, de huishoudelijke hulp en de overige Wmo-voorzieningen.
Over het algemeen is men tevreden over het contact dat zij hebben gehad met de gemeente. Meer dan de helft van de ondervraagden (58%) heeft een persoonlijk gesprek thuis gehad. Met name de tijd die voor ze is genomen tijdens het gesprek wordt zeer gewaardeerd. Uit het onderzoek blijkt ook dat bij 27% van de gevallen is geadviseerd om een beroep te doen op de eigen kracht of een beroep te doen op familie, vrienden of buren en dat 92% van de respondenten tevreden is met de voorgestelde oplossing.
Meer informatie
Het samenvattende rapport en de onderliggende onderzoeken (uitgevoerd door SGBO) zijn beschikbaar via www.gouda.nl/wmo of via het Infopunt Zorg en Welzijn van de gemeente.
Persbericht gemeente Gouda
Geen opmerkingen:
Een reactie posten